Per a Liber Ediciones és un motiu d’orgull haver participat en la publicació d’Els inicis de la targeta postal a Catalunya, Andorra i Balears. Imatges de la nostra terra fa un segle, els autors del qual han estat treballant en un art aparentment oblidat, com és la cartofília; per a ells no està oblidat: Jaume Tarrés estudia aquestes imatges del passat; i Ramon Pla recopila des de fa dècades aquest testimoni viu de la història, dels homes, dels costums, de les terres i els paisatges de Catalunya, Andorra i Balears des de fa un segle.
Editar aquestes imatges s’aparta per primera vegada de la línia i el treball habitual de Liber Ediciones. Ens dediquem a l’edició de llibres d’art, amb gravats originals d’artistes contemporanis com a principal eix de la nostra passió per la bibliofília; els textos que gravadors i pintors mestres com Celedonio Perellón, Natalio Bayo, Vicente Arnás o José Luis Fariñas han il·lustrat per a Liber Edicions porten el lector des de clàssics que es remunten als orígens de la cultura, com l’Apocalipsi bíblic, en doble versió, espanyola i catalana, el Decameró de Boccaccio o La Celestina, fins a autors clau del segle passat, com Oscar Wilde, Rafael Alberti o Camilo José Cela, i també poetes i escriptors vius, com Poemes d’amor i d’estalvi, d’Ignasi Riera, il·lustrat per Evaristo Benítez i pròleg de Pere Gimferrer o Mundo, Demonio y Carne de Luis Alberto de Cuenca, entre molts altres.
Si per alguna cosa es caracteritzen les edicions de bibliofília és per l’exigència màxima que imposa en el treball: ens ocupem de peces d’art, estampes, làmines, gravats, aiguaforts, etc., i la tasca requereix una delicada cura en el tractament dels materials que els artistes ens lliuren. És més una tasca manual que mecànica: cal tractar cada full, cada pàgina, amb un rigor que té molt de la dedicació que hi posaven els miniaturistes de l’Edat Mitjana en els monestirs.
I aquest rigor, aquesta cura, tota l’experiència acumulada en aquestes més de dues dècades, l’hem posada al servei d’aquesta obra que recull un moment històric, agraint la dedicació que els seus autors, Jaume Tarrés i Ramon Pla, hi han posat per tal que l’edició d’aquestes imatges de fa un segle vegin la llum. Però si estem orgullosos de l’acabat de l’obra, la modèstia ens obliga a reconèixer que no hem sigut més que l’última mà, que el treball principal, el més difícil i exigent, correspon primerament a Ramon Pla Marco, ja que la seva passió per la cartofília és el motiu pel qual durant molts anys ha reunit una impressionant col·lecció de postals, de les quals aquesta obra en reprodueix més de 1700, acompanyades de comentaris que les situen històricament i geogràfica. En segon lloc, a l’investigador Jaume Tarrés Pujol, a qui es deuen els textos que historien l’origen, el desenvolupament i l’apogeu d’aquesta petita obra d’art i document històric que és una postal la majoria de les vegades, des de la seva aparició a mitjan segle XIX fins als anys trenta del segle XX, amb especial atenció al naixement i l’evolució de la cartofília a Catalunya.
Els treballs fotogràfics, la digitalització i la classificació de les imatges són obra de Ricard Marco i Oriol Miralles. A en Ricardo Laspidea, responsable d’un treball ímprobe com ha sigut el tractament de les imatges i la maquetació del llibre i Andreu Balius, dissenyador i tipògraf català per la seva tipografia Pradell.
CARACTERÍSTIQUES DE L’OBRA
- És una edició nova amb textos de Jaume Tarrés i Ramon Pla que inclou més de 1700 imatges.
- La tipografia utilitzada és Pradell, creació del tipògraf i dissenyador català Andreu Balius.
- La impressió és de Gráficas Lizarra i l’enquadernació amb pasta espanyola sobre tapa dura amb detalls d’una de las imatges serigrafiada va a càrrec de Bilen-Graf.
- El format de l’obra és de 45 x 35 cm, i conté més de 440 pàgines.
- Edició limitada a 1.000 exemplars amb testimoni notarial.